Gotta love kaneelbroodjes!

Ik hou echt van kaneelbroodjes. Ik koop ze wel eens bij de broodzaak op het station en eigenlijk vind ik alles met kaneel wel heel erg lekker! Het is me dan ook een raadsel waarom ik nog nooit kaneelbroodjes gemaakt had. Daar moest verandering in komen en ik ontdekte dat ik in mijn bakboeken wel drie recepten had voor kaneelbrood en ze verschilden allemaal.. Welke neem je dan? Nou in mijn geval degene die het minst lang moest rijzen, want ik had niet zo heel veel tijd op zondagochtend want ik wilde natuurlijk wel uitslapen en het was voor de brunch die we eigenlijk sinds kort elke zondag hebben… Wat vervelend.. *kuch*

Het leek even niks te worden want het deeg plakte van alle kanten overal aan vast en het rees in eerste instantie ook niet echt de pan uit, maar ik heb toch doorgezet en uiteindelijk stond er een heerlijk ruikend en smakend, lekker warm, goudgeel kaneelbrood op tafel! Ik heb door alle plakzooi ook geen foto’s gemaakt, want m’n camera is me toch iets te dierbaar om vies te maken.

DSC_0607

Wel heb ik het recept voor jullie, het komt uit ‘Eigen taart is goud waard’ van Blond Amsterdam.

250 gram tarwebloem
100 gram suiker
5 gram zout
½ zakje gedroogde gist
40 gram gesmolten boter
1 losgeklopt ei
Kaneel
50 gram rozijnen
Taartvorm van 22 cm

Meng in een kom de bloem met 50 gram suiker, zout en gist. Maak een kuiltje in het midden en doe hier 30 gram van de boter, het ei en 100 ml lauwwarm water in. Roer alles tot een egaal mengsel. Dek af met plasticfolie en laat 15 minuten rusten, gewoon op het aanrecht.
Meng in een kommetje de kaneel en de rest van de suiker. Vet je aanrecht in met olie (dit vond ik echt heel raar, in het begin denk je dat het mislukt.. maar het werkt uiteindelijk wel) en kneed hierop het deeg ongeveer 5 minuten. Rol het uit tot een lap van 50×30 cm. Dit lukte ook niet zo goed, je moet echt wel even rollen voor het blijft liggen zoals jij wil dat het blijft liggen. Kijk ook uit dat je geen gaten in het deeg krijgt omdat je te hard rolt. Strijk de rest van de boter over het deeg en strooi er dan het kaneel-suikermengsel en de rozijnen overheen. Rol de deeglap op en snijd hem in 12 plakken. Vet de vorm in en leg de stukken met tussenruimte in de vorm. Dek de vorm af met een handdoek en zet deze in een koude oven. Zet hierna de oven aan op 40-50 graden en laat het een uur rijzen. Dit werkt voor mij het beste. Haal hierna de handdoek ervan af en zet de oven op 200 graden. Bak de broodjes in ongeveer 25 minuten gaar. Laat ze vervolgens ondersteboven ongeveer 10 minuten afkoelen en eet ze lauwwarm. Smullen maar!

DSC_0612

Eet jij vaak kaneelbrood? En zou je meer recepten van kaneelbroodjes willen zien, zodat je ze kunt vergelijken?

Foto’s door Jeroen Claes

Geef een reactie

