Koemelkvrije cupcakes

DSC_0311

Een hele tijd terug postte ik al een recept voor koemelkvrije arretjescake die erg goed in de smaak viel en vandaag heb ik voor jullie een recept voor koemelkvrije cupcakes met kokos, ananas en meringue. Ik maakte deze voor de paasbrunch op maandag, maar ze zijn natuurlijk geschikt voor elke luie zondagmiddag, zomerse verjaardag, feestelijke BBQ of gewoon, wanneer je lekkere trek hebt!

Het heeft wel even geduurd voor ik had bedacht hoe ik koemelkvrije cupcakes ging maken. Het was natuurlijk logisch om de boter te vervangen door Wajang boter, dezelfde boter als die ik gebruikte in mijn arretjescake. Ik dacht eerst om de melk te vervangen door water, maar toen kwam ik op ’t lumineuze idee dat kokosmelk ook melk is en dus heb ik de melk vervangen door kokosmelk. Ik had het mezelf hiermee wel lastig gemaakt, want kokos kun je natuurlijk niet met alles combineren. Toen vond ik een recept voor Pina Colada cupcakes in het Lily’s Cupcakes boek. En de combinatie van ananas, rum en kokos leek me – ondanks dat ik geen kokos lust – eigenlijk wel lekker. Er werd echter wel een botercrème gemaakt en dat leek me niet zo lekker met wajang boter, dus heb ik besloten om een meringue te maken. Het onderstaande recept is dus gebaseerd op het recept van Lily’s Cupcakes.

DSC_0286

Voor deze zomerse cupcakes heb je nodig:
100 ml witte rum
160 gram suiker
300 gram ananas
40 gram wajang boter
10 gram vanillesuiker
1 ei
120 gram bloem
5 gram bakpoeder
snufje zout
120 ml kokosmelk
3 eiwitten
poedersuiker
ananasjam

Voor deze cupcakes breng je de rum en 50 gram van de suiker aan de kook in een pannetje. Dit laat je tot ongeveer de helft inkoken en hierna haal je het pannetje van het vuur. Ondertussen snijd je de ananas in kleine blokjes en deze voeg je toe aan de rum. Dit laat je 3 kwartier trekken, zodat de ananas een lekkere zoete rumsmaak krijgt.
Meng ondertussen de boter, suiker, vanillesuiker en het ei tot het een egaal mengsel is wat vrij luchtig is. Zeef dan de bloem en het bakpoeder en voeg dit samen met het zout toe aan het mengsel, het is dan vrij dik en vast. Als laatste voeg je de kokosmelk toe en mix je het mengsel tot het een luchtige structuur heeft. Als de ananas klaar is, giet je deze af en dep je ze een beetje droog. Lepel de ananas dan door het beslag en vul je cupcakevormpjes, ik haalde er 9 cupcakes uit. Bak de cupcakes op 170 graden ongeveer 20-25 minuten (even in de gaten houden op ’t laatst).
Terwijl de cupcakes afkoelen kun je de meringue maken. Klop hiervoor 3 eiwitten helemaal stijf in een glazen kom. De kom en de mixhaken kun je het beste van tevoren even ontvetten met wat citroen anders worden de eiwitten niet goed stijf. Als het eiwit stijf is voeg je ananasjam en poedersuiker naar smaak toe. Let er wel op dat de ananasjam niet te veel ‘stukjes’ bevat want anders blijft het steken in je spuitmondje. Spuit de meringue in toeven op de afgekoelde cupcakes en brand de bovenkant even met een crème brulee brander.

DSC_0294

De cupcakes waren iets klef door de ananas en de meringue, maar wel lekker zoet en fris. Ze vielen in de smaak bij de mensen mét en zonder koemelkallergie en de kokosmelk was maar heel subtiel aanwezig waardoor ik ze ook lekker vond! En doordat je de kokos niet goed proeft, heb ik ook weer talloze ideeën voor andere koemelkvrije cupcakes!

DSC_0307

Gaan jullie deze cupcakes ook een keer proberen?

Geef een reactie

