Sinterklaastiramisu 2.0

IMG_7525

Je kunt 5 december al bijna ruiken en dus is het toch echt tijd voor een Sinterklaas toetje! Elk jaar vier ik Sinterklaas met mijn vriendinnen en eten we samen. Net als voorgaande jaren maak ik het toetje en ik moet eigenlijk altijd DE Sinterklaastiramisu maken, of ik nu wil of niet… Dit jaar wilde ik toch wat verandering! Ik kocht allerlei ingrediënten die met Sinterklaas te maken hebben en ik ging lekker aan de slag in de keuken….

Een aantal uren, een hoop afwas en tiramisu in m’n haren verder heb ik uiteindelijk 6(!!) verschillende soorten toetjes weten te produceren. De hele familie was testpanel en uiteindelijk is er 1 winnaar uitgekomen. Als basis heb ik mijn tantes tiramisu recept uit Italië aangehouden, heel fancy! De Sinterklaastiramisu die ik altijd maak vind ik zelf vrij zwaar op de maag na een feestmaal, maar ook als tussendoortje (oeps!) is hij erg machtig. Ik heb dus mandarijntjes toegevoegd en de amaretto vervangen door Liqor 43 om het geheel wat frisser te maken. Daar gaan we:

Ingrediënten:
100 gram suiker + 2 eetlepels extra
400 gram mascarpone
speculaasjes
espresso
4 eieren
liqor 43
250 ml slagroom
mandarijntjes uit blik

1. Als eerste maak je de basis tiramisu. Scheidt hiervoor de eieren en klop de eiwitten stijf. Hierna mix je de eierdooiers met 100 gram suiker tot het crème-achtig is. Dit kan zonder de mixer tussendoor af te wassen omdat je eerst het eiwit doet en daarna de dooiers (andersom kan het niet want anders wordt je eiwit niet stijf). Meng dan de mascarpone met de eierdooiers en voeg vervolgens de mascarpone toe. Niet met de mixer, maar gewoon met een lepel of garde. Dit is je basismengsel.
2. Klop de slagroom stijf met de overige suiker. Snijdt de mandarijntjes in stukjes. Meng ongeveer de helft van je basismengsel met de slagroom, ook zonder mixer, en voeg hier vervolgens de mandarijntjes aan toe.
3. Voeg aan de espresso een scheut liqor 43 toe.
4. Nu kun je het toetje op gaan bouwen, ik gebruikte whiskeyglazen maar iets anders kan natuurlijk ook. Dip een speculaasje in de koffie en breek hem in grove stukken om de bodem van het glaasje te bedekken. Vervolgens een laagje basismengsel, zo dat de speculaasjes “onder” staan. Dan weer een laagje speculaasjes in koffie gedipt. Daarna een laagje mandarijnenroom. Vervolgens kun je het garneren met chocoladekruidnoten, mini chocoladelettertjes, mandarijnenpartjes, speculaasbrokjes of iets anders sinterklazigs!

IMG_7515
Eiercrème mengen met mascarpone, zonder mixer!

Mijn glaasje was na twee laagjes vol, maar als je hogere glazen gebruikt kun je gewoon doorgaan met laagjes maken. Hou er wel rekening mee dat deze tiramisu nog steeds erg machtig is en dus al snel te veel is. Een grote schaal vullen met dit toetje kan natuurlijk ook, laat de speculaasjes dan gewoon heel.

Ja, inderdaad! Je hebt het goed gelezen, er staat niet bij voor hoeveel personen dit toetje is. In alle chaos en 6 verschillende soorten ben ik een beetje kwijtgeraakt voor hoeveel personen dit toetje zou kunnen zijn. De verhoudingen in het recept kloppen, en als je twijfelt over de hoeveelheid: meer is beter. Want ondanks dat het machtig is, blijft dit toetje onweerstaanbaar!

IMG_7540

Geef een reactie

