Zomerse Mango Cupcakes

IMG_6419

Een hele tijd geleden in mijn tentamenweek was ik bij mijn vriend in zijn studentenhuis. Ze hadden daar net een oven gekocht en ik vond dat wel een goede reden om cupcakes te bakken. Ik had een lekker receptje in m’n hoofd voor zomerse cupcakes met mango en heb die ook gemaakt. Nu is het eindelijk zomers weer, dus tijd om het recept te delen zodat jullie allemaal zomerse cupcakes kunnen maken!

Ik vind mango zelf echt superlekker en een echte zomervrucht. Ik had alleen nog nooit cakejes met mango gemaakt en besloot voor een simpele versie te gaan van vanillecake met mangoblokjes en daar bovenop een lekkere crème met mangosmaak. Tijdens het snijden van de mango kwam de heerlijke geur me al tegemoet en kreeg ik steeds meer zin in de cakejes. De huisgenoten van m’n vriend dachten daar nog een beetje anders over, een mango is geen dagelijkse kost dus ze waren wat sceptisch. Maar ik ging, eigenwijs als ik was, toch door met mijn mango-idee en toen ze eenmaal klaar waren stond iedereen te popelen om er een (of twee) te proeven. Gelukkig vond iedereen ze erg lekker en ze waren binnen een mum van tijd op. We kwamen met z’n allen tot de conclusie dat de crème vooral lekker naar mango smaakt en zo het cakeje een frisse touch geeft waardoor ze op een warme zomerdag het allerlekkerst zijn!

IMG_6442

Voor 12 cakejes heb je nodig:
45 gram boter
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
50 ml arachideolie
1 ei
150 gram bloem
5 gram bakpoeder
Snufje zout
70 ml melk
60 ml slagroom
1 vanillestokje
2 mango’s
125 gram roomboter
250 gram poedersuiker

Verwarm eerst de melk, de slagroom en het vanillestokje in een pannetje. Het beste kun je het merg er al uit schrapen en dit samen met het stokje erbij doen. Het hoeft niet te koken, alleen warm te worden zodat de vanillesmaak goed in de melk trekt. Laat het hierna afkoelen.
Mix de boter, de suiker, de vanillesuiker, de olie en het ei goed tot er een egale massa is ontstaan. Voeg dan het bloem ,het bakpoeder en een snufje zout toe, het beste kun je dit even zeven van tevoren. Wanneer de melk goed is afgekoeld voeg je deze ook toe en mix je een paar minuten tot je echt een goed luchtig beslag hebt. Schil dan 1 mango en snijdt hem in blokjes. Vermeng hem met wat bloem en lepel daarna door het beslag. Vul vervolgens je vormpjes voor ongeveer 2/3 (mag iets meer zijn) met beslag en bak de cakejes op 180 graden in ongeveer 20-25 minuten gaar.
Ondertussen schil je de volgende mango en hiervan pureer je het vruchtvlees tot het helemaal egaal is. Doe dit in een pannetje en kook het in tot ongeveer de helft. Laat ook dit goed afkoelen. Mix dan de boter romig en voeg de poedersuiker in delen toe. Doe dit voorzichtig want voor je het weet sta je in een wolk van poedersuiker. Voeg als laatste lepel voor lepel de afgekoelde mangopuree toe, ik heb ongeveer 5-6 eetlepels toegevoegd. Het is hier vooral belangrijk dat de crème een goede mangosmaak heeft, maar niet te dun wordt zodat je ‘m wel nog op kunt spuiten. Zodra de cakejes zijn afgekoeld kun je de crème op de cakejes spuiten en de cakejes versieren.

IMG_6429

Geef een reactie

