Aardpeer&Pastinaak Soep

_MG_9621

In de moestuin van de buurman van mijn collega groeien heerlijke groenten. Maar al die groenten zijn natuurlijk tegelijkertijd klaar om geoogst te worden en de buurman geeft ze dan aan mijn collega, die ze weer doorgeeft aan mij. Snap je ‘m nog? Niks lekkerder dan verse groenten die met liefde gekweekt zijn. Deze week kreeg ik aardpeer en pastinaak en maakte ik een soepje!

Soep is echt zo’n wintergerecht vind ik, heerlijk je handen warmen boven een dampend bord soep. Ondanks het mooie zonnetje overdag is het ’s avonds nog flink fris en vond ik soep nog prima kunnen!

_MG_9616

Wat heb je nodig? Voor 2 flinke borden soep
1 ui
2 tenen knoflook
2 pastinaken
2-3 aardperen
600 ml water
1 bouillonblokje (groente, kip, rund, wat je in huis hebt)
goede scheut room
handje kastagnechampignons
halve prei
zout & peper
nootmuskaat
kaneel

Snipper de ui en knoflook en fruit deze in wat olie in een soeppan. Schil de pastinaak en aardperen en snijd in blokjes. Bak even mee met de ui en knoflook. Voeg vervolgens het water en het bouillonblokje toe en kook ongeveer 15 minuutjes tot de groenten gaar zijn. Pureer de soep met de staafmixer, voeg de room toe en ook de nootmuskaat en kaneel. Ik hou van een dikke soep, maar als je de soep iets dunner wil kun je altijd nog wat bouillon toevoegen. Breng de soep op smaak met zout en peper.

Snij de prei in halve ringen en de champignons in vieren en bak deze even aan in wat olijfolie met zout en peper. Schep de soep in een bord en verdeel er de champignons en prei over. Serveer met brood.

Ik gebruikte prei omdat ik deze nog over had, maar een bosuitje kan ook prima. Deze zou ik dan niet meebakken. Prei, champignons of bosui die je over hebt kun je de volgende dag prima in een omelet verwerken.

_MG_9618

Een gedachte over “Aardpeer&Pastinaak Soep

Geef een reactie

