Inspiratie: Lentebrunch

DSC_0035

Het lijkt een beetje mosterd na de maaltijd, nu schrijven over de paasbrunch van afgelopen weekend. Maar het hoeft natuurlijk geen pasen te zijn om lekker te brunchen! Hoe leuk is het om met vrienden of familie op zondag lekker samen te brunchen, zonder daar een speciale gelegenheid voor te hebben. Daarom deel ik foto’s en korte receptjes van onze brunch, ter inspiratie voor elke “gewone” zondag!

Waar ik normaal allerlei lekkere dingen maak en die allemaal tegelijk op tafel zet, vond ik het nu wel eens leuk om kleinere hapjes te serveren. We begonnen met een bruschetta met zalm, ontzettend lekker en simpel! Rooster sneetjes stokbrood kort onder de grill. Snij een teen knoflook doormidden en smeer hiermee de broodjes in. Druppel er wat goede olijfolie overheen en beleg met gerookte zalm. Maak af met wat bieslook. 

DSC_0051

Vervolgens maakte ik oeuf en cocotte, dit kun je goed voorbereiden en hoeft alleen nog maar in de oven te staan terwijl jij al lekker aan tafel zit! De basis van dit recept komt uit het boek Home Made van Yvette van Boven. Vet je potjes in met wat boter en strooi er wat zout en peper in. Voeg een eetlepel crème fraîche toe, wat ringetjes bosui en wat semi-zongedroogde tomaatjes. Breek er dan een eitje op. Zet dit 10-15 minuten op 180 graden in de oven, klaar!

DSC_0059

Na deze twee kleine gerechtjes hadden we allerlei broodjes, jammetjes en natuurlijk eieren. Ook maakte ik zelf nog koffie-kaneelbroodjes (twee zijn een beetje zwart, oeps!). Zo kan iedereen eten wat hij zelf lekker vind, vooral de kaneelbroodjes waren een groot succes.

DSC_0062

Een lekker drankje bij de brunch is natuurlijk ook belangrijk. Ik maakte een simpele smoothie. Doe twee doosjes mangostukjes (diepvries, AH) in de blender, het makkelijkst is als deze stukjes wel een beetje ontdooid zijn. Voeg 1 liter perensap toe en twee grote handen verse munt die je fijngehakt hebt. Blend tot een gladde substantie en je hebt een heerlijk frisse smoothie! Naast een smoothie kunnen cappuccino’s en een lekkere pot verse thee natuurlijk niet ontbreken.

DSC_0057

Omdat wij afgelopen weekend ’s middags ook nog visite verwachtten maakte ik een heerlijke frisse cheesecake, met mango, passievrucht, kiwi en ananas. Ik vind een frisse taart zoals een cheesecake echt een heerlijke afsluiter van een brunch. En je hoeft de rest van de dag niks meer te eten. 

DSC_0068Om het écht helemaal af te maken, kun je de tafel mooi dekken. Op internet is hiervoor genoeg inspiratie te vinden. Mijn moeder heeft alleen groene tafelkleden, dus dat was wel een beetje de basis. Ik versierde oude jampotjes met touw en wat veertjes en maakte hier met gipskruid en witte rozen kleine boeketjes in. Omdat het pasen was heb ik her en der op tafel pastelkleurige pasteitjes gelegd. Deze waren overigens erg lekker, dus aan het eind van de brunch was de helft van de decoratie ook verdwenen, haha. De waterglazen hebben een groen randje en het servies heb ik zoveel mogelijk wit/glas gehouden, om het niet te druk te maken.

DSC_0036

Ik hoop dat ik jullie geïnspireerd heb om ook op een “gewone” zondag een heerlijke brunch te organiseren!

Geef een reactie

