Dahl met aubergine

_MG_9869

Normaal zijn mijn recepten best wel simpel en snel, maar vandaag deel ik een recept waar je toch iets langer voor in de keuken moet staan. Dat deed ik zelf ook op een zonnige zondagmiddag. Lekker koken en proeven terwijl het zonnetje de keuken in schijnt. Laat je niet afschrikken door de ingrediëntenlijst van dit recept. Ik had bijna alle kruiden al in huis (al zegt dat waarschijnlijk meer over mij dan over de ingrediëntenlijst) en als je bij de Turkse winkel boodschappen doet is het helemaal niet duur!

Allereerst nog even over het recept. Mijn inspiratie haalde ik uit een kookboek van Jamie Oliver en de blog van De Groene Meisjes. Uiteindelijk heb ik daar zelf weer een soort combinatie van gemaakt, en hoe ik dat deed deel ik graag hier. Overigens is dit recept vegan (op het naanbrood na). Handig als je een keer vegan gaat koken!

_MG_9849

_MG_9839

Wat heb je nodig? Voor 4 personen
Voor de currypasta:
2 tenen knoflook
1 stukje gember (duimlengte, maar mijn duimen zijn niet zo groot)
100 gr geroosterde paprika
1 rode peper
bosje koriander
2 eetlepels arachide olie
2 eetlepels tomatenpuree
1 eetlepel paprikapoeder
1 theelepel gerookt paprikapoeder
2 theelepels garam masala
1 theelepel kurkuma
1/2 theelepel zout
2 theelepels komijnzaad
2 theelepels korianderzaad
1 theelepel zwarte peperkorrels

Voor de dahl:
1 grote aubergine
2 rode uien
3 tenen knoflook
2 sjalotjes
300 gr rode linzen
400 ml kokosmelk
1 blik tomatenblokjes
200 gr pandanrijst
naanbrood

_MG_9858

Als je nu nog aan het lezen bent omdat je de ingrediëntenlijst hebt overleefd: Hoera, laten we beginnen met koken! Eerst maak je de currypasta. Doe alle specerijen in een droge pan en zet dit een paar minuten op het vuur tot je de specerijen gaat ruiken. Stamp de specerijen fijn in een vijzel. Schil de knoflook en gember en haal de zaadjes uit de rode peper. Doe dan alle ingrediënten in een keukenmachine of hakmolentje en laat het malen tot het een redelijk fijne massa is geworden. Zet dit even apart.

Snij vervolgens de aubergine in blokjes, de rode ui in ringen en de knoflook fijn. Doe dit alles in een grote kom en voeg hier een een deel van de currypasta aan toe. Meng goed door elkaar een zorg dat alles bedekt is met een currypasta. Doe ongeveer 2/3 van het auberginemengsel in een ovenschaal en bak dit ongeveer een half uur op 180 graden.

_MG_9863

Verwarm in een grote pan een beetje arachideolie en doe hier de overige aubergine bij. Snij de sjalotjes in ringen en voeg deze er ook aan toe. Dit bak je op een laag vuur langzaam gaar, zeker een kwartier. De groenten worden zo heerlijk zacht en gekarameliseerd. Voeg dan nog 2 eetlepels currypasta toe en bak even mee. Voeg vervolgens de linzen, de kokosmelk, de tomatenblokjes en een half blikje water toe. Breng aan de kook en laat op laag vuur ongeveer 15-20 minuten pruttelen, tot de linzen gaar zijn. Hou het goed in de gaten, wordt je mengsel te dik, voeg dan nog wat water toe. Als de linzen gaar zijn proef je natuurlijk meteen je lekkere dahl en voeg je eventueel nog wat zout en peper of andere kruiden toe.

Terwijl je dahl pruttelt kun je de rijst gaarkoken volgens aanwijzingen op de verpakking. De laatste minuten kunnen de naanbroodjes bij de aubergine in de oven. Zo heb je alles ongeveer tegelijkertijd klaar! Serveer de dahl met de rijst, het naanbrood en verse koriander.

_MG_9879

Ik maakte dit recept voor 9 personen, en maakte toen dezelfde hoeveelheid currypasta als in dit recept voor 4 personen. De pasta had ik allemaal nodig voor het auberginemengsel. Ik vond mijn dahl nog vrij flauw van smaak en heb flink wat kruiden moeten toevoegen. Daarom zou ik nog zeker 2 eetlepels currypasta meebakken in dit recept voor 4 personen. Wellicht hou je wat currypasta over, dit kun je in een ander recept gebruiken of invriezen!

_MG_9872

3 gedachtes over “Dahl met aubergine

Geef een reactie

