Risotto met spek en geitenkaas

_MG_9912

Een paar weken geleden deelde ik al een recept voor risotto, en vandaag doe ik dat weer. Risotto is namelijk een van mijn lievelingsgerechten en ik kan er geen genoeg van krijgen. Lang geleden heb ik al eens risotto gemaakt, maar ik ontdekte het pas echt toen ik op kamers ging wonen. Waar een gemiddelde student een pizza koopt als hij alleen moet eten, maakte ik liever risotto voor mezelf. Dan stond ik 20 minuten in m’n eentje in een pan met rijst te roeren die ik vervolgens ook alleen op moest eten, maar ik vond het heerlijk! Gelukkig was ik dit keer samen met mijn vriend, die deze heerlijke risotto voor me gekookt heeft.

Wat heb je nodig? Voor 2 personen
140 gr risottorijst
1 rode ui
1 teentje knoflook
1 bakje kastagnechampignons
150 gram spekjes
paar lenteuitjes
60 gr zachte geitenkaas
groentebouillon
citroensap
peper

_MG_9904

Snij de rode ui en de knoflook fijn en fruit deze even aan in wat olijfolie. Voeg de rijst toe en bak deze kort mee tot de rijst glazig is. Begin dan met het toevoegen van de bouillon. Voeg elke keer kleine beetjes bouillon toe en blijf roeren tot de bouillon helemaal is opgenomen door de rijst. Zo ga je door tot de rijst gaar is, dit duurt ongeveer 20 minuten. Ondertussen bak je de spekjes in een pannetje, het vet wat uit de spekjes komt kun je afgieten. Laat de spekjes uitlekken op keukenpapier. Snij de champignons in vieren en bak deze in hetzelfde pannetje*. Snij de lenteuitjes in ringetjes en zet even aan de kant. Als de risottorijst gaar is voeg je de spekjes, champignons, geitenkaas en lenteuitjes toe. Roer even goed door tot de geitenkaas helemaal gesmolten is. Breng op smaak met peper en wat citroensap.

_MG_9900

Dit gerecht heeft de neiging om vrij zout te worden door de spekjes, de geitenkaas en de bouillon. Wij hebben daarom de bouillon niet te sterk gemaakt door meer water toe te voegen aan het bouillonblokje. Je kunt er ook voor kiezen om de rijst te garen met een deel bouillon en een deel water. Het is ook lekker om een scheut witte wijn toe te voegen voordat je de bouillon toe gaat voegen, maar wij hadden deze niet in huis.

_MG_9916

* Zoals je op de foto kunt zien hebben wij de spekjes en champignons samen in een pannetje gebakken. Dit was een minder groot succes, en daarom zou ik het volgende keer apart bakken!

Geef een reactie

