Melanzane alla Parmigiana

_MG_9948

Oftewel: gewoon een erg lekker vegetarisch recept. Melanzane alla Parmigiana is een ovenschotel met tomatensaus, kaas en heel veel aubergine. Ik ontdekte dit voor het eerst door een recept uit de Allerhande, waarbij de aubergine was vervangen door kip en het recept Chicken Parmigiana genoemd werd. Natuurlijk had ik toen nog helemaal niet door dat het eigenlijk met aubergine gemaakt wordt, oeps! Een originele Melanzane proefde ik pas voor het eerst in een Italiaans restaurant, en ik vond het overheerlijk! Sindsdien maak ik ‘m op de originele manier: zonder kip en mét aubergine.

Wat heb je nodig? voor 3-4 personen
3 aubergines
2 uien
2 teentjes knoflook
2 blikjes tomatenblokjes
150 gr geraspte parmezaanse kaas
2 bollen (buffel)mozzarella
1 ciabatta
Italiaanse kruiden
zout & peper
olijfolie

_MG_9924

Was de aubergines en snij ze in de lengte in dunne plakken. Bestrooi royaal met zout en leg in een vergiet. Laat de aubergines zo staan terwijl je verdergaat met de rest van het recept. Doe vooral rustig aan want de aubergines mogen wel 20 minuten zo blijven staan.

Snij de ui en de knoflook fijn en fruit dit in wat olijfolie aan in een pan. Voeg de tomatenblokjes toe en breng op smaak met wat zout, peper en Italiaanse kruiden. Neem gewoon wat je nog in huis hebt. Wij hadden een nog een plantje verse basilicum staan dus daar heb ik een flinke hand van gebruikt. Ook had ik gedroogde oregano en tijm, daar heb ik ook wat van toegevoegd. Laat de saus een minuut of 10 lekker pruttelen en proef dan nog eens, voeg eventueel nog wat kruiden toe.

_MG_9934

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een ovenschaal in met wat boter of olijfolie. Snij de mozzarella in plakken. Als het goed is heb je nu alles klaar staan voor het maken van je ovenschotel. Spoel de aubergine af met water en dep droog met een schone keukenhanddoek. Bak de plakken aubergine kort aan elke kant in wat olijfolie. Leg een laag gebakken aubergine op de bodem van de ovenschaal. Verdeel hierover een laagje tomatensaus. Leg er een paar plakken mozzarella op en verdeel ook wat parmezaanse kaas erover. Vervolgens komt er weer een laag aubergine, en zo ga je door tot alle ingrediënten op zijn. Eindig met de laatste mozzarella en parmezaan. Bak de ovenschotel 20 minuten op 180 graden. Als je een ciabatta hebt die nog afgebakken moet worden, kun je die de laatste minuten ook meebakken.

_MG_9941_MG_9943_MG_9951

Ps. Zoals je kunt zien is mijn gerecht op de foto’s nog niet echt moeders mooiste, maar het smaakte wel heel erg lekker!

3 gedachtes over “Melanzane alla Parmigiana

  1. Desi zegt:

    Waarom zou je aubergine willen vervangen door kip? :O Zonde.
    Het ziet er weer heerlijk uit Anouk! Ik heb dit geloof ik wel eens gegeten (in vegan versie) en toen vind ik het ook super lekker.

    Like

Geef een reactie

