Kip Cola

_MG_9966

Ja, je leest het goed: Kip. Cola. Twee woorden waarvan ik vorig jaar nooit had gedacht dat ik ze samen in één titel zou zetten. Sowieso niet, want vorig jaar bestond mijn blog nog niet, maar je snapt het idee. Als ik naar mijn ouders in Limburg ga, wil mijn vader nog wel eens voor ons koken. Ik kreeg al de hele dag whatsapps met geheimzinnige aanwijzingen over het eten van die avond, maar ik had nooit geraden dat we Kip Cola zouden eten. De huisgenoten van mijn vriend reageerden al even verbaasd toen ik vertelde wat ik ging koken. En daarom verdient dit recept een plekje op mijn blog. Het is een bizarre combinatie, maar verbazend lekker!

Wat heb je nodig? Voor 6 personen
1 kg kippendij (of kippenbout als je –net als ik- goedkoper wil koken)
750 ml cola
1 grote ui
1 wortel
100 ml ketjap
100 ml curry
100 ml mosterd
zout & peper

_MG_9961

Kruid de kip met zout en peper en bak ze aan in een grote pan in ruim olie of boter. Snij ondertussen de ui en wortel fijn. Meng de cola, ketjap, curry en mosterd en voeg dit toe aan de kip. Doe dan de deksel op de pan en laat minstens 45 minuten zachtjes stoven. Haal dan de kip even uit de pan en zet het vuur hoger. Laat de saus iets inkoken, zodat hij wat dikker wordt. Blijft je saus nu heel erg dun, dan kun je hem eventueel binden met wat maizena of bloem. Meng dit altijd eerst met een beetje water tot een papje, anders krijg je klontjes in de saus. Wanneer de saus de gewenste dikte heeft, voeg je de kip weer toe en warm je alles even goed door.

Kip Cola is lekker met gebakken aardappeltjes en allerlei soorten groenten, waar je maar zin in hebt! Ik denk dat dit recept ongeveer voldoende is voor 6 personen. Het is en blijft natuurlijk een echt mannengerecht, dus voor hongerige mannen zou ik meer koken!

Alle credits van dit recept gaan naar mijn lieve papa!

_MG_9967

Geef een reactie

