Simpele tomatensoep

_MG_0066

Deze tomatensoep maakte ik al een hele tijd geleden, voor het vriendinnenweekendje Limburg. Echter vergat ik in alle drukte helemaal foto’s te maken van de soep. Ik had welgeteld 1 foto na het weekend. Dat vond ik toch wat weinig om deze blogpost mee aan te kleden, en het recept moest nog maar even wachten. Gelukkig maak ik deze soep al jaren regelmatig, en gisteravond was het weer zo ver. Nu kan ik dus ook eindelijk op mijn blog het recept mét foto’s delen!

Wat heb je nodig? Voor 4 personen
1 ui
2 teentjes knoflook
2 blikken gepelde tomaten
2 blikjes tomatenpuree
1 laurierblaadje
paar takjes tijm
bosje basilicum
1 groentebouillonblokje
250 ml water
peper
zout
suiker
scheutje room

_MG_0059 (1).jpg

Snij de ui en knoflook fijn en fruit deze in wat olijfolie in een soeppan. Bak vervolgens de tomatenpuree mee. Voeg de gepelde tomaten, water, bouillonblokje, laurierblaadje, tijm en basilicum toe. Breng de soep aan de kook en laat ongeveer 20 minuten op laag vuur pruttelen. Zo kunnen de smaken van de kruiden goed in de soep trekken. Haal na 20 minuten de tijm en de laurier uit de soep en pureer de soep glad met een staafmixer. Breng de soep vervolgens op smaak met ruim peper en eventueel zout. Zelf voeg ik altijd een heel klein beetje suiker toe (1 à 2 theelepels) omdat ik vind dat dit de smaak van de tomaten heel erg ophaalt. Serveer de soep met een scheutje room.

Ik varieer bij deze soep vaker met de kruiden. Soms heb ik verse kruiden in huis en gebruik ik deze in de soep. Als ik te lui ben geweest om dit in huis te halen, dan gebruik ik gewoon gedroogde kruiden. Tijm, oregano, rozemarijn, gebruik gewoon wat jij het lekkerste vind!

_MG_0082

 

2 gedachtes over “Simpele tomatensoep

Geef een reactie

