Vlaams Vispannetje

_MG_0164

Vroeger, toen ik nog klein was en er elke avond voor me gekookt werd, was woensdag “Visdag”. We aten elke woensdag vis. En dat niet alleen, we aten elke woensdag hetzelfde: kibbeling met spinazie en aardappel. Ik was zelfs als klein meisje al zo’n foodie dat elke week hetzelfde gerecht begon te vervelen (no offense mama). Na een tijdje klaagde ik steen en been over de kibbeling en gelukkig kwam mama toen met een ander visgerecht op Visdag, dit Vlaams vispannetje. Sinds ik op mezelf woon en voor mezelf moet koken, heb ik het nooit meer gegeten. Afgelopen weekend dacht ik er ineens aan en maakte ik dit gerecht, al was het dan geen woensdag. En het was net zo lekker als in mijn herinnering! Vandaag dus een overheerlijk receptje uit de oude doos.

Wat heb je nodig? Voor 2 personen
300 gr gemengde vis (in blokjes)
250 gr krieltjes
100 gr spekjes
2 kleine preien
2 eetlepels fijngehakte peterselie
2 eetlepels mosterd
1 eetlepel citroensap
4 eetlepels crème fraîche
500 ml visbouillon
peper

_MG_0168

Breng de bouillon in een pannetje tegen de kook aan en voeg de visblokjes toe. Laat de vis tegen de kook aan in ongeveer 5 minuten gaar worden. Bak de spekjes aan. Snij ondertussen de prei fijn, was deze goed en bak even mee met de spekjes. Voeg 1 eetlepel mosterd en de krieltjes toe. Schep wat bouillon bij de krieltjes en laat ze in 10 minuten gaar pruttelen. Als het vocht helemaal verdampt, voeg dan nog eventueel wat extra bouillon toe. Voeg de peterselie, overige mosterd, citroensap, peper en crème fraîche toe en roer goed door. Voeg als laatste de vis toe, zonder de overige bouillon, en roer voorzichtig zodat de vis niet uit elkaar valt.

Ik heb in dit recept niet specifiek aangegeven welke vis je moet gebruiken. Gebruik vooral welke vis je lekker vindt of welke vis in de aanbieding is. Dit gerecht is ook prima te maken met diepvriesvis. Wij aten met z’n tweeën en gebruikten zalm en kabeljauw. Maak je dit vispannetje voor meer personen, dan is het heerlijk om meerdere soorten vis te gebruiken!

_MG_0160

 

Geef een reactie

