Aanrader: Restaurant De School

IMG_2082.jpg

Toen ik vorig jaar afstudeerde nam mijn vriend me mee uit eten. Gisteren mocht hij zijn diploma in ontvangst nemen en was het mijn taak om goed restaurant uit te kiezen! En dat is gelukt. Waar in mijn vriendinnengroep De School voornamelijk bekend staat als een technoclub in Amsterdam West, kennen mijn vriend en ik De School als een restaurant met enkel lovende recensies. En daar viel dus ook de keuze op gisteravond. Wat hebben we heerlijk gegeten!

De School, de naam zegt het al, zit in een oud schoolgebouw. Het restaurant zit in een grote ruimte met een open keuken. Ondanks de grote ruimte doet het toch knus en gezellig aan. Je kiest uit 3, 5 of 7 gangen en het is altijd een verrassing wat je krijgt. Omdat we wat te vieren hadden kozen wij voor 7 gangen. Daarbij namen we halve glazen bijpassende wijn.

IMG_2062

We begonnen de avond met een aperitief en twee amuses: een wortelhoorntje met avocado, wasabi en haringkuit en radijs met een linzencrème en gepofte rogge. Allebei al superlekker. We kregen er brood bij met gezouten roomboter.

Vervolgens kregen drie “kleinere” gerechtjes (alle gerechtjes zijn klein, maar dit leken meer voorgerechtjes). Deze drie gerechtjes hadden alledrie een andere bijpassende witte wijn, erg lekker! Als eerste aten we ceviche van makreel met aubergine crème, korianderscheuten en perzik in miso. Vooral de aubergine crème vond ik overheerlijk! Daarna aten we cevenne ui in z’n eigen bouillon met feta, bosui en crème van morilles. De derde gang bestond uit twee langoustines, venkel en een koud aardappelsoepje. Erg fijn dat er ook veel groenten worden gebruikt in deze gerechtjes!

Daarna kwamen twee iets grotere gerechtjes. De vierde gang bestond uit een stukje kabeljauw met tomatensalsa, zwarte bonenpuree, pulpo en een saus van schelpdieren. De bijpassende wijn was verrassend: een fruitige rode wijn, erg lekker! Daarna kregen we runderentrecôte met paksoi, minimaïs en mole. Dat laatste is een Mexicaanse kruidensaus. We proefden beide iets enorm bekends in dit sausje en ik had het vermoeden dat er pure chocolade inzat. Dat hebben we toch even nagevraagd en het klopte! Iets wat je niet verwacht in een hartig gerecht, maar het smaakte heel erg goed.

Daarna begonnen we aan de nagerechten. Allereerst kregen we een bordje kaas. Een boterham met kaas gaat er bij mij prima in, maar ik ben geen liefhebber van kaasplankjes. Toch heb ik alle kaasjes geproefd, en afgezien van de blauwschimmel viel het me eigenlijk helemaal niet tegen. Mijn vriend houdt heel erg van kaas, dus die kon hier z’n hart ophalen! Daarna kregen we rozemarijnijs met witte chocolade, abrikoos, gember, kamille en een crunch van bruine chocolade.

In de veronderstelling dat we 7 gangen gehad hadden, dachten we dat we klaar waren. Toen kregen we nog een extra nagerechtje: ijs van blauwe bessen met dille en rabarber. Daarna bestelden we nog een koffie en een cappuccino na. Daar kregen we nog huisgemaakt macarons, madeleines en shortbread bij.

En toen waren we echt klaar. We hebben een fantastische avond gehad en ongeveer 3,5 uur getafeld. Een 7 gangen menu bij De School kost 49 euro, wat ik zeker niet duur vind voor zulk goed eten. Een wijnarrangement heeft geen vast bedrag, je betaalt per glas. Wij waren per persoon nog ongeveer 30 euro kwijt voor de wijn (1 heel glas (oeps!) en 6 halve glazen) en het aperitief. Ver boven studentenbudget natuurlijk, maar zeker de moeite waard om voor te sparen! Een echte aanrader dus, restaurant De School in Amsterdam West.

Geef een reactie

