Inspiratie: Zomerse Salades

IMG_1929

Met het fantastische weer van afgelopen weekend (en nu nog) is een BBQ natuurlijk het beste diner. Gisteren vierden we een feestje en we sloten de dag natuurlijk af met een BBQ.  Na een heel aantal BBQs ben ik geneigd om altijd dezelfde gerechten te maken. Vaak is dat een groene salade, een tomatensalade met ciabatta à la Jamie Oliver en een aardappelsalade. Hartstikke lekker, maar na een tijdje wordt het wel een beetje saai. Gelukkig was daar mijn moeder, die mij uit mijn vaste salade-sleur heeft getrokken. Deze 3 verfrissende salade recepten deel ik graag met jullie ter inspiratie!

IMG_1931

Allereerst een tomatensalade met rode ui. Deze verzon mijn moeder en als dressing maakte ze een simpele vinaigrette. De precieze verhoudingen vind ik een beetje lastig aan te geven, aangezien wij deze salade voor ongeveer 30 personen maakten. Mijn oma heeft wel een half uur tomaten gesneden. Het is wel een echt familierecept op deze manier!

Wat heb je nodig? Voor een schaal vol (haha)
800 gr gemengde tomaten
1 komkommer
2-3 rode uien
rode wijnazijn
extra vierge olijfolie
peper

Gebruik een mix van tomaten die je lekker vindt. Wij namen gele en oranje cherrytomaatjes en trostomaten. In sommige filialen van de Jumbo kun je zelf tomaatjes scheppen, en zo veel verschillende soorten nemen. Halveer de cherrytomaatjes en snij grotere tomaten in dunne partjes. Verwijder de zaadlijsten van de komkommer en snij de komkommer in halve maantjes. Snij als laatste de rode ui in halve ringen. Doe alles samen in een schaal. Meng 1 deel rode wijnazijn en 4 delen extra vierge olijfolie. Wij gebruikten hiervoor zo’n dressingshaker, dan kun je goed schudden. Hoeveel vinaigrette je nodig hebt is weer afhankelijk van hoeveel salade je maakt. Dit moet dus even op gevoel. Als je olie en azijn goed gemengd is verdeel je deze over je salade. Maak af met wat verse peper! Nog lekkerder is om de salade een dag van tevoren te maken, zodat de smaken nog beter in kunnen trekken.

_MG_0014.jpg

Dan een variant op een tomatensalade en dit recept eten we thuis al heel erg lang! Het is nog simpeler dan het recept hierboven en ook een verzinsel van mijn lieve mama. Het mag eigenlijk nauwelijks een naam hebben, want het recept is anderhalve regel lang. Maar simpele dingen zijn vaak heel lekker, dus ik deel het toch!

Wat heb je nodig? Voor 2 personen
3 tomaten
halve komkommer
100 gr feta/witte kaas
extra vierge olijfolie
Italiaanse kruiden

Snij de tomaat, komkommer en feta in blokjes. Doe alles in een schaaltje. Sprenkel er wat olijfolie over en strooi er naar smaak de kruiden over.

IMG_1939

Dan wil ik ook nog deze overheerlijke rijstsalade met jullie delen. Al eerder deelde ik op mijn blog een rijstsalade naar oma’s recept, maar vandaag komt het recept van meneer Jamie Oliver. Het recept vind je op de site van Jamie Magazine. Voor de rijst gebruikten we een mix van meergranenrijst en notenrijst. Verder voegden we nog wat extra noten en stiekem ook extra abrikozen toe, omdat we dat lekker vinden!

Ik hoop jullie met deze blogpost een beetje geïnspireerd te hebben. Dit zijn op varianten die ik nu graag maak. Wellicht verzin ik later deze zomer nog wel meer varianten. Welke salades maak jij graag?

4 gedachtes over “Inspiratie: Zomerse Salades

  1. Shanna zegt:

    On work days I usually have three meals and two snacks. On the weekends though, I sometimes end up eating a late braktfase, snack instead of lunch and then dinner.

    Like

Geef een reactie

