Oma’s Cake

img_2479

Tegenwoordig kan het qua zoete lekkernijen niet gek genoeg zijn. De high tea’s vliegen je om de oren en voor mijn gevoel wordt er elke week een nieuwe koffie-en-taart-tentje geopend in Amsterdam. De ene taart is nog mooier dan de andere. En ook ik heb hier een handje van, kijk maar naar mijn Hummingbird Cake bijvoorbeeld! Maar soms heb je gewoon zin in simpel en eenvoud en dan is niets lekkerder dan een cake naar Oma’s recept. Dat recept had nog wat voeten in aarde, want ik wilde oma bellen voor het recept maar oma is altijd uit kaarten. Het duurde even voordat ik het recept voor jullie had bemachtigd, maar hier is het dan eindelijk!

Wat heb je nodig? Voor 1 cake
5 eieren
250 gram roomboter
250 gram witte basterdsuiker
250 gram zelfrijzend bakmeel
3 zakjes vanillesuiker
snufje zout

img_2487

Verwarm de oven voor op 175 graden. Klop de boter en suiker luchtig met de mixer. Als je denkt dat het goed is, mix gerust nog even verder. Denk je even een oma in die over je schouder met een strenge blik meekijkt, ik moest nog 3 keer langer mixen dan ik zelf dacht. Oh, en je gebruikt natuurlijk échte roomboter want oma houdt niet van margarine. Nou goed, als die boter en suiker goed gemixt zijn voeg je één voor één de eieren toe. Niet allemaal tegelijk, dat mag niet van oma. Zeef vervolgens het zelfrijzend bakmeel boven de kom en mix dit goed door, niet te hard in het begin want anders vliegt je meel overal heen. Voeg als laatste de vanillesuiker en het snufje zout toe. Vet een cakeblik in met boter en bestuif dan met een laagje bloem. Doe het beslag in de vorm en bak 1 uur op 175 graden. Als je niet wil dat het midden van je cake heel hoog omhoog komt, maak dan een beetje een kuiltje in je cakebeslag in het midden zoals ik ook heb gedaan.

img_2475

img_2491

Geef een reactie

