Aanrader: Le Petit Latin

img_0013

Afgelopen weekend was mijn laatste volle weekend in Amsterdam, aangezien ik over 2 weken naar Arnhem ga verhuizen. Dat was natuurlijk een hele goede reden om nog één laatste keer uit eten te gaan. Dat deden mijn vriend en ik bij een restaurant waar we al jaren heen willen, maar als we spontaan langs lopen is het altijd gesloten. Gelukkig hadden we nu gereserveerd en gingen we dan eindelijk naar Le Petit Latin.

Van buiten lijkt het nog het meeste op een zonnestudio in een souterrain, maar eenmaal binnen vergeet je dat meteen. Le Petit Latin is een hele knusse Franse bistro, gerund door Jacques and zijn zoon Julien. We werden vriendelijk verwelkomd en kregen een knolselderij soepje. Dat smaakte heerlijk en was lekker warm nadat we buiten door de kou hadden gelopen.

Een menukaart of wijnkaart hebben ze niet. Je wacht gewoon geduldig af tot Jacques aan tafel komt om te vertellen wat je die avond kunt eten, mét Frans accent natuurlijk. Heb je eenmaal je eten gekozen, dan krijg je daar ook een lekkere wijn bij als je dat wilt! Alleen al de omschrijving van het menu van die dag is een feestje, het één klinkt nog lekkerder dan het ander. En ook als het aan Jacques ligt is alles lekker, wat het kiezen niet makkelijker maakt.

img_0009

Coquille St. Jacques

Goed, we begonnen maar met een glas wijn, dat is tenminste altijd goed. Vervolgens nam ik de Coquille St. Jacques gratinée, een gerecht wat al 16 jaar op de kaart staat en nog steeds een succes is volgens Jacques. Het was superlekker, de coquilles waren perfect en superzacht. Ze smolten weg in je mond. De saus was overheerlijk en vol van smaak.

Daarna nam ik konijn (lapin) in een rode wijn saus. Erbij zaten ook twee escargots, ofwel slakken. Die had ik nog nooit gegeten. Gelukkig kon ik bij mijn buurman even stiekem de kunst van het slakken eten afkijken en vervolgens heb ik me er zelf maar aan gewaagd. En dat was helemaal niet vies, al blijft het idee natuurlijk een beetje gek. De rest van het gerecht was weer heerlijk en het werd geserveerd met boterzachte bloemkoolpuree en aardappelgratin. Hierbij kregen we een heerlijke wijn, “Emma” waar Jacques natuurlijk weer een gezellig verhaaltje bij vertelt.

Als toetje kon het natuurlijk niet missen, een crème brûlée. Maar ook hier wilde ik eigenlijk alle toetjes kiezen. En ook dit was, je raadt het vast al, vet lekker!

img_0013

Crème Brûlée

Zodra je binnenstapt bij Le Petit Latin wordt je ondergedompeld in de Franse sfeer. Het is er heerlijk knus en gezellig. Jacques maakt met iedereen een praatje en kiest de lekkerste wijnen uit. Wij hebben drie overheerlijke gerechten gehad en hebben echt genoten. Goedkoop was het niet, maar het was elke cent waard.

img_0012

Lapin et escargots

 

 

Geef een reactie

