Pittige linzensoep

_mg_0880

Het koude, druilerige weer van afgelopen tijd is natuurlijk perfect weer voor soep en stamppot. Dit zijn lekker makkelijke gerechten om bij op te warmen. Omdat ik voor mijn verhuizing mijn voorraadkastjes een beetje leeg probeer te maken besloot ik dat mijn linzen eraan moesten geloven. Ik maakte een linzensoep en voegde wat pit toe met een pepertje en geroosterde paprika. Dit maakt het helemaal verwarmend en een ideaal gerecht als je natgeregend bent (net als ik). Ook zonder nat te regenen smaakt deze soep overigens prima!

Wat heb je nodig? voor 4 personen
250 gram rode linzen
1/2 pot geroosterde paprika
1 blik tomatenblokjes
1 blik kokosmelk
1 winterwortel
3 sjalotjes
2 teentjes knoflook
1/2 rode peper
1 groentebouillonblokje
verse koriander
garam masala
komijn
paprikapoeder
ketoembar

_mg_0878

Snij de sjalot, de rode peper en de knoflook fijn en fruit dit aan in wat olijfolie. Snij ondertussen de wortel in blokjes en voeg deze samen met 2 theelepels garam masala, 2 theelepels paprikapoeder, 1 theelepel komijn en een snuf ketoembar toe. Bak dit ongeveer 5 minuten. Snij de geroosterde paprika grof en voeg dit toe samen met de linzen, tomatenblokjes, kokosmelk,  het bouillonblokje en een blik water (van de kokosmelk bijvoorbeeld).  Laat de soep 20-30 minuten pruttelen zodat de linzen gaar worden. Pureer de soep dan glad met een staafmixer. Proef even, voeg eventueel nog wat extra kruiden, zout of peper toe. Vind je de soep te dik, voeg dan nog wat water of kokosmelk toe. Serveer met verse koriander en eet er Turks brood of naanbrood bij.

Deze soep maakte ik oorspronkelijk voor 8 personen, daarom gebruik ik in het recept voor 4 personen een halve rode peper en een halve pot geroosterde paprika. Rode peper die je over hebt kun je altijd invriezen. Je hoeft hem niet te ontdooien als je hem wil gebruiken, je raspt gewoon een stukje in je gerecht! De geroosterde paprika is lekker met kipfilet, sla en wat roomkaas op een geroosterde boterham als lunch. Of doe hem door een salade! Je kunt natuurlijk ook de volledige pot geroosterde paprika aan de soep toevoegen, dan is de paprikasmaak gewoon wat sterker.

_mg_0874

5 gedachtes over “Pittige linzensoep

Geef een reactie

