Pasta Carbonara met zalm

_mg_0904

Pasta Carbonara, een echte Italiaanse klassieker waar eigenlijk maar 1 recept juist is. Toch heb ik al heel wat recepten geprobeerd. Lang geleden maakte mijn moeder het naar een origineel recept maar het was ontzettend droog en smaakloos. We zworen dus met het hele gezin de homemade pasta carbonara af en kochten de saus uit een potje. Eenmaal op kamers in Amsterdam maakte ik de saus altijd met ei en room. Afgelopen zomer op de camping in Italië fixten we eindelijk een goede carbonara, zonder room want dat is in Italië natuurlijk uit den boze. Omdat ik het niet kan laten het originele recept wat aan te passen maakte ik het laatst met zalm en dat was vet lekker!

Wat heb je nodig? Voor 2 personen
4 sjalotjes
2 teentjes knoflook
200 gr gerookte zalm
2 eieren
100 gr fijn geraspte parmezaanse kaas
140 gr spaghetti
zout & peper
citroensap

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snij de sjalotjes en de knoflook heel fijn en fruit aan in wat olijfolie. Snij de zalm in snippers. Klop de eieren los met de geraspte parmezaanse kaas, een scheutje citroensap, flink wat peper en een beetje zout. Giet de pasta af als hij gaar is, maar bewaar een beetje van het kookvocht. Doe de pasta terug in de pan, maar zet deze niet meer op het vuur. Voeg de gefruite ui en knoflook, de zalmsnippers en het eiermengsel toe aan de pasta en roer een minuutje goed door. Serveer meteen, want anders wordt het droog.

Dit recept is natuurlijk origineel met pancetta, of spekjes, dus dat kun je ook gebruiken in plaats van zalm. Als je met weinig mensen eet zou ik één soort kaas gebruiken, maar als je met meerdere personen kun je ook een mix van kazen gebruiken. Ik weet niet of dat volgens de officiële regels is natuurlijk, maar een mix van parmezaanse kaas en pecorino is overheerlijk! Dit gerecht bevat geen groenten, en ik serveer het daarom graag met een groene salade met tomaatjes en italiaanse kruiden bijvoorbeeld.

_mg_0918

_mg_0909

Geef een reactie

