Salade met stoofpeer en geitenkaas

img_2620

Ik ben dol op salades, zeker in de zomer. Maar ook in de winter vind ik een lekkere salade als bijgerecht of voorgerecht heerlijk. Deze salade is dan perfect. Ik maakte deze salade voor mijn vriendinnen voor ons Sinterklaasdiner en iedereen vond hem overheerlijk. Ook voor Kerst is dit een fijn gerechtje, bijvoorbeeld als voorgerecht! Hij past perfect in de herfst of winter door de “warme” smaken in de salade.

Wat heb je nodig? Voor 4 personen (voorgerecht)
4 handjes groene salade (eikenblad- of mesclun- melange bijv.)
4 stoofpeertjes
125 gr zachte geitenkaas
1 doosjes kastanje champignons
2 handjes gemengde, ongezouten noten
1/2 rode ui
2 eetlepels appelstroop
2 eetlepels balsamicoazijn
peper
tijm

Doe de appelstroop en de balsamicoazijn in een pannetje en verwarm dit zachtjes zodat de stroop smelt. Laat de dressing nog even pruttelen als de stroop gesmolten is. Snij de champignons in 4-en, grote champignons kun je in 6-en snijden. Bak de champignons even aan in wat olijfolie met wat peper en tijm. Snij de rode ui in hele dunne halve ringen en de stoofperen in partjes. Nu is het tijd om de bordjes op de te maken. Verdeel een handje sla over ieder bord. Verdeel hierover wat stoofpeer, champignons, rode ui en wat noten. Verkruimel als laatste wat geitenkaas over je salade en maak af met de dressing.

img_2611

Natuurlijk is het heerlijk om de stoofpeertjes zelfs te stoven, maar Ain’t nobody got time for that! Ik niet in ieder geval, want tot 23 december zit ik keihard te studeren voor mijn 3 tentamens op 22 en 23 december… Als je net als ik geen tijd hebt om stoofperen te maken, no worries want ze worden gewoon in pot verkocht bij Albert Heijn. Heb je hier wel tijd voor, dan zou ik ze niet té zoet maken en vooral lekker kruidig met kaneel, kruidnagel of steranijs en rode wijn of port want dat past heerlijk bij de salade!

img_2618

 

Een gedachte over “Salade met stoofpeer en geitenkaas

Geef een reactie

